De Huizingaschool en Huibersschool onderzoeken op dit moment de mogelijkheid tot fusie. Op deze pagina informeren we ouders en professionals over het proces en geven we antwoord op veel gestelde vragen.

Op beide scholen dalen de leerling aantallen en we willen wel goed onderwijs kunnen blijven geven. Met elkaar bekijken we wat het beste is voor de kinderen in de wijk. We onderzoeken nu de mogelijkheden en effecten van wel of geen fusie. De belangrijkste uitgangspunten zijn: de kwaliteit van onderwijs staat voorop, de Huibersschool sluit per 1 augustus en het onderwijsaanbod van de Huizingaschool vormt de basis.

Begeleiding fusie
Afgelopen periode spraken we over een mogelijke fusie tussen beide scholen. Dit riep veel vragen en zorgen op, bij medewerkers en ouders. Dit hebben we bij elkaar gebracht en van daaruit is besloten om de begeleiding bij een onafhankelijke expert te leggen. Vanaf 1 januari 2025 is daarom Paul van Hees aangesteld als onafhankelijke projectleider. Paul heeft veel ervaring met fusietrajecten en werkt samen met het projectteam, de directeuren, teams en MR-en om het proces zorgvuldig te laten verlopen. Paul heeft inmiddels kennisgemaakt met de projectgroep en MR-en. Binnenkort maakt hij kennis met de teams. Hij zal ook voor ouders aanwezig zijn op enkele inloopmomenten.

Proces & planning
Hieronder in het kort de planning van de wettelijke stappen die we in dit proces volgen. Scenario’s die we onderzoeken, worden onder voorbehoud voorbereid. De projectgroep werkt deze uit.

  • T/m maart 2025: We onderzoeken de gevolgen van wel/geen fusie  
  • Half maart 2025: We informeren en vragen om uw mening (ouderraadpleging)
  • Half april 2025:  We stellen een rapportage op (Fusie Effect Rapportage – FER) met voorstel
  • Begin juni 2025: Definitief besluit door beide schoolbesturen (STWT & ASKO), na voorgenomen besluit van beide MR-en

Hoe blijft u op de hoogte?
We willen u zo goed mogelijk informeren en betrekken. In de afgelopen periode zijn al veel vragen en zorgen gedeeld. Deze worden door het projectteam, directies en MR-en meegenomen in de onderzoeksfase. Op de volgende manieren blijft u op de hoogte en kunt u input leveren:

  • Webpagina met actuele informatie en antwoorden op veel gestelde vragen (Q&A):
    https://stwt.nl/huibers-huizingaschool-informatie/
  • Koffie ochtenden op beide locaties
  • Weekmail met actuele/relevante ontwikkelingen
  • MR-contact beide MR-en zijn gesprekspartner van directie en bestuur en komen op voor de belangen van leerlingen, team en school. Zij zijn bereikbaar via [2x e-mailadres]. 

Wij hopen u hiermee voor dit moment voldoende en duidelijk te hebben geïnformeerd.
Vragen en opmerkingen horen we graag via de genoemde contactmomenten of het contactformulier onderaan deze pagina. 


VEEL GESTELDE VRAGEN EN ANTWOORDEN

Vorig en dit jaar zijn door ouders, collega’s en partners vragen gesteld. Deze vragen en de antwoorden vindt u hieronder. Op niet alle vragen is een inhoudelijk antwoord. Deze worden dan verder onderzocht.

Op beide scholen daalt sinds enkele jaren het aantal leerlingen; het leerlingenaantal op zowel de Huibersschool als op de Huizingaschool bevindt zich nu onder de gemeentelijke opheffingsnorm van 195. We staan voor kwalitatief sterk onderwijs. Maar met een teruglopend leerlingenaantal wordt het in de toekomst een uitdaging om passend kwalitatief onderwijs te bieden. Het wordt bijvoorbeeld moeilijker om bij uitval van leerkrachten de continuïteit van het onderwijs te waarborgen. Daarnaast zijn er minder mogelijkheden voor het ontwikkelen van brede expertise, kennisuitwisseling en passende ondersteuning van leerlingen. We willen zorgen voor continuïteit en kwaliteit van het onderwijs voor de leerlingen in de wijk. De verwachting is dat we dat met een fusie kunnen bereiken. Daarom zijn we een fusieonderzoek gestart.

In het onderzoek brengen we op hoofdlijnen de gevolgen van een fusie in kaart. Ook brengen we het alternatieve scenario in beeld. Dat is het scenario waarin er geen fusie plaatsvindt en de Huibersschool per 1/8/2025 sluit. Met de onderzoeksuitkomsten kunnen we een goede afweging maken en een besluit nemen over al dan niet fuseren en de manier waarop dat het beste kan gebeuren.

Nee. Voor het komen tot een besluit over een fusie volgen we een vaste, wettelijk voorgeschreven procedure. Daarin is o.a. vastgelegd hoe ouders en medezeggenschapsraden betrokken worden en wat de vaste onderdelen in het fusieonderzoek zijn. We streven naar een voorgenomen besluit rond half april. De verwachting is dat het definitieve besluit over wel of niet fuseren begin juni wordt genomen, nadat een voornemen tot fusie aan de MR-en is voorgelegd. Zij hebben een instemmingsrecht t.a.v. een fusie.

De planning is dat bestuurders half april een voorgenomen besluit nemen over het al dan niet fuseren. Kort daarna ontvangen ouders en teams bericht over de vervolgstappen. De verwachting is dat het definitieve besluit over wel of niet fuseren begin juni wordt genomen, nadat een voornemen tot fusie aan de MR-en is voorgelegd. Zij hebben een instemmingsrecht t.a.v. een fusie.

In ieder geval wordt het alternatief van het sluiten van de Huibersschool zonder fusie onderzocht. Andere alternatieven, zoals fusies met andere scholen, liggen voor ons nu niet voor de hand.

Een onderzoek is in dit geval een onderzoek naar de effecten van een fusie op hoofdlijnen. Daarbij kijken we naar wat we met de fusie willen bereiken, alternatieven, en gevolgen voor leerlingen, personeel, onderwijsaanbod, gebouwen en kosten. De resultaten worden samengevat in een Fusie Effect Rapportage (FER). De FER moet aan wettelijke voorwaarden voldoen, waar we ons ook aan houden. De rapportage vormt de basis voor het uiteindelijk te nemen besluit over een fusie. De MR-en van beide scholen hebben een instemmingsrecht op de vaststelling van de FER en op een voorgenomen fusiebesluit. Een definitief fusiebesluit wordt pas genomen door het College van Bestuur na instemming door de MR en goedkeuring van de Raad van Toezicht. Daarna kan het fusiebesluit op basis van een implementatieplan worden uitgevoerd.

We maken o.a. duidelijk wat de belangrijkste verschillen en overeenkomsten tussen de scholen zijn en wat de gevolgen zijn voor:

  • Het aantal leerlingen, groepen, leerkrachten en benodigde ondersteuning;
  • De beschikbaarheid van ruimte en lesmateriaal;
  • De kosten en mogelijkheden voor behoud van het gebouw van de Huibersschool (in overleg met de gemeente);
  • De impact op leerlingen, personeel, onderwijs en samenwerking met partners.

Nee. De Huibersschool zal door het sterk teruglopende leerlingenaantal per augustus 2025 stoppen. Bij een fusie zal de school opgaan in de Huizingaschool. Het onderwijsconcept van de Huizingaschool vormt de basis voor de fusieschool, met behoud van haar naam en nominatie (openbare basisschool).

Bij een fusie vervallen, door het samengaan, een aantal gelden. Deze gelden worden gecompenseerd in de zogenaamde fusie compensatiemiddelen. De hoogte van deze middelen is per fusie verschillend en zal per fusie in kaart moeten worden gebracht tijdens het onderzoek op de effecten. De compensatiemiddelen worden inzichtelijk gemaakt in de FER.

Bij een fusie vervalt het Daltonconcept en de Huizingaschool, met haar jaargroep aanbod en lesmethoden, vormt dan het vertrekpunt voor onderwijs. De teams zullen bij een fusie gaan samenwerken en samen het onderwijs versterken. Door de samenwerking zullen goede en sterke elementen van beide organisaties mogelijk een plek krijgen in de nieuwe school.

Ja, dat kan. Van school wisselen gedurende een schooljaar is onwenselijk en vindt in principe bij aanvang van een nieuw schooljaar of vóór januari plaats. Bij hoge uitzondering kan hiervan worden afgeweken als de school waar het kind zit in samenspraak met de mogelijk toekomstige school tot de conclusie komt dat het in het belang van het kind is om de schoolwisseling in 2de helft van een schooljaar te laten plaatsvinden. 
Dit gaat niet op voor kinderen die tijdens een schooljaar verhuizen.

Wij willen in ons proces alle leerlingen gelijke kansen bieden.

Na het voorgenomen besluit in april 2025 wordt bepaald hoe leerlingen worden geplaatst:

  • Bij een fusie: Alle leerlingen van de Huibersschool krijgen automatisch een plek op de Huizingaschool. Ouders houden vrijheid van schoolkeuze.
  • Bij geen fusie: De scholen in de wijk zorgen samen voor onderwijsplekken voor de leerlingen van de Huibersschool. Ouders maken een keuze op basis van beschikbare plekken.

In beide gevallen wordt gezorgd voor een zorgvuldige overdracht.

Nee. Ouders behouden vrijheid van schoolkeuze en kunnen hun kind bij een andere school aanmelden. In Amsterdam plaatsen we in principe tijdens het schooljaar geen leerlingen op andere scholen. Dat doen we nu ook niet (bij verhuizing of specifieke onderwijsbehoefte kan het eventueel wel). Als een besluit genomen wordt dan volgen we de processtappen als in de vorige vraag beantwoord.

In het onderzoek naar de fusie wordt ook meegenomen hoe de voorscholen van de Huizingaschool en de Huibersschool zullen worden vormgegeven. De besluitvorming daarover is geen onderdeel van de besluitvorming over de fusie van de scholen. Die besluitvorming vindt plaats door Impuls, als onderdeel van Groep Maatschappelijke Kinderopvang, die verantwoordelijk is voor de voorscholen. In ieder geval geldt dat aanmelding van kinderen voor een van beide voorscholen plaatsvindt via de reguliere aanmeldingsprocedures van Impuls. Voor aanmelding van kinderen die nu op een van de voorscholen zitten voor de Huizingaschool of de Huibersschool (kleuter) stuur dan een e-mail naar info@huizingaschool.nl of kom even langs. Aanmelding vindt plaats via de reguliere aanmeldingsprocedures van de gemeente Amsterdam, conform het gemeentelijke plaatsingsbeleid. U ontvangt daarover van de gemeente bericht op het moment dat aanmelding mogelijk is.  

Het gebouw is eigendom van de gemeente Amsterdam en heeft een onderwijsbestemming. Over de invulling van de locatie gaan we in gesprek met de gemeente afhankelijk van de uitkomsten van de verkenning.  

Ja. Bij een fusie gaan de leerlingen van de Huibersschool automatisch over naar de Huizingaschool. 

Als er leerlingen instromen in een bestaande groep verandert de groep. Standaard hebben we dan aandacht voor het groepsproces. Bij de instroom van, naar verwachting, grote aantallen leerlingen hebben we hier extra aandacht voor. Hoe we dat doen gaan we met beide scholen bespreken en verwerken we in een implementatieplan, om dit ook stapsgewijs in contact met ouders uit te voeren. 

Bij alle leerlingen vindt bij een groepsoverdracht een ‘warme overdracht’ plaats. Dat is zeker ook zo voor leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften. Primair gebeurt dat tussen leerkrachten en waar nodig gebeurt dat met IB en andere ondersteuners. Dat gaan we in dit proces ook zo doen. De ontwikkeling van de leerling volgen we daarna op vaste momenten.  

Zie ook bovenstaande vragen en antwoorden. Hoe we dat gaan doen, bespreken we met de teams en dit beschrijven we in een procesaanpak. Op tijd kennismaken, proeflessen enzovoort gaan ongetwijfeld deel uitmaken van die aanpak.

Als de Huizingagroepen niet vol zitten dan komen er in beide scenario’s, in de groepen waar plek is, leerlingen bij. De Huizingaschool hanteert nu een groepsgrootte van maximaal 25 leerlingen per groep. Bij het samenstellen van de groep en de omvang kijken we naar de samenstelling van de groep. Sommige groepen hebben meer ondersteuning nodig dan anderen. Wettelijk gezien moet per leerling minimaal 3,5m2 per leerling in een lokaal zijn. 

Dat is op dit moment nog niet te zeggen en hangt af van meerdere factoren. De exacte omvang per groep bepalen directies op basis van de samenstelling van de groepen en onderwijsbehoeften van de leerlingen. Dit kan dus betekenen dat de grootte van de groepen onderling verschillen. In het onderzoek wordt duidelijk hoe groot de groepen mogelijk worden. Pas na het definitieve besluit en de keuze die ouders voor hun kinderen maken, kan de Huizingaschool een definitieve groepsindeling maken. De MR heeft hierbij een adviesrol.

Dat wordt per groep onderzocht in het onderzoek. Bij verdeling van leerlingen over de groepen, houden we uiteraard zoveel mogelijk rekening met de onderwijsbehoeften van de leerlingen en specifieke voorkeuren van leerlingen en ouders. Team formatie en groepsindeling wordt normaal gesproken in het voorjaar duidelijk. Het kost, zeker in een mogelijk samengaan, tijd en vraagt om een zorgvuldige aanpak.

Deze vraag wordt meegenomen in het onderzoek naar de effecten van de fusie.

Er moeten heel veel zaken uitgezocht en afgestemd worden met alle betrokkenen. Ook hebben we te maken met wet- en regelgeving rondom fusies en statuten van MR-en. Dit betekent dat we pas na een duidelijk en zorgvuldig proces tot een voorstel kunnen komen. Tot half maart onderzoeken we, daarna stemmen we af en komen we tot een concept versie. Tussen de concept versie (Fusie Effect Rapportage en implementatieplan) en het definitieve besluit krijgen MR-en wettelijk gezien 6 weken de tijd om tot een besluit te komen.

Als je wacht met voorbereiden tot na een definitief besluit, is de tijd kort. Daarom hebben we besloten om de mogelijke scenario’s alvast voor te bereiden en uit te werken. Zodat we na het besluit het gekozen scenario direct kunnen inzetten.

Huibers-Huizinga contactformulier

Huibers-Huizinga contactformulier